Första spadtaget för Eleiko Groups nya logistikcentral

13 oktober 2021

Bygget av Eleikos nya miljöcertifierade logistikcentral i Halmstad är igång. Ett symboliskt första spadtag togs i dag av Erik Blomberg, VD på Eleiko, Robert Eek, VD på OOF Group AB och Martin Bramsell, Entreprenadchef på MMB.

Eleikos nya miljöcertifierade logistikcentral kommer bli drygt 18 000 kvadratmeter stor. Den nya logistikcentralen ska byggas på en tomt intill Eleikos huvudkontor i Kistinge. Med nybyggnationen planerar Eleiko att utöka produktionen och räknar med att kunna mer än dubbla den nuvarande produktionsytan. Fastigheten beräknas stå klar under Q3 2022.

– Det första spadtaget symboliserar resultatet av flera parters gemensamma arbete för att den här moderna logistikfastigheten nu blir verklighet. För att fortsätta Eleikos tillväxtresa så behöver vi större och mer optimerade logistik- och produktionslokaler. Logistikcentralen, tillsammans med övriga investeringar inom logistik, kommer att vara en viktig drivkraft för att kunna utöka med mer tillverkning i befintlig fastighet och möta våra kunders behov både nu och i framtiden, säger Erik Blomberg VD på Eleiko.

Logistikcentralen kommer vara miljöcertifieras och Eleiko planerar att investera i solceller med målsättningen att minska den totala elkonsumtionen med minst 20 % till år 2024.

Eleiko Group jobbar för att göra människor starkare så att de kan prestera bättre – inom idrott och i livet. I över 60 år har bolaget varit en världsledande aktör inom styrkeutrustning.

OOF Group bedriver projektutveckling av bostäder och kommersiella fastigheter för industri, handel och kontor.

Filer för nedladdning